2011-02-28

Alkemi: tävlingsbidrag

Karin Ottosson- Lycka
Alkemi gren: allmän

Mitt bidrag har både kontraster och ett enhetligt tema samtidigt. Det är ett smycke till min blivande svärdotter, som håller på att planera sitt och min sons bröllop där temat är snö och is. De ska gifta sig i feb nästa år och allt ska gå i vitt och isblått med inslag av snöflingor och iskristaller, så jag har designat mitt bidrag utifrån detta. Här finns snö och is i många former, färger och material och även hjärtan och blommor. Era pärlmixar har fått ge ange färgen i halsbanden och jag har kompletterat med glitter och glans genom firepolish-pärlor och guld- och silver-detaljer.


Varje enskilt halsband har ett tema som binds ihop genom kontrasterna. Lycka 1 har bröllopets färger och en skir länk plus en budskapsring med texten Lycklig (helt perfekt till bröllopet). Lycka 2 är snöflingor, hjärtan, stjärnor, en ros och ”isbitar” (glaschispen, som tyvärr syns dåligt på mina foton) på en tätare länk. Lycka 3 bryter av mot det silvriga med en guldlänk med ”snöbollar” i form av jadepärlor, några guldpärlor och glittriga firepolish-pärlor samt en vit Cloisonné-pärla med en blomma på. Som ett oväntat och konstrastgivande inslag i guldet har två av jadepärlorna fått silvriga pärlhattar.
Varje halsband kan användas för sig själv, som ett eget halsband. De går också att kombinera på en massa olika sätt, 2 halsband tillsammans, eller alla 3 på en gång. Armbanden är inte bara armband, de kan också användas som förlängningskedjor till halsbanden/halsbandskombinationerna. Därför har de inte fått så många pärlor. Ytterligare en kontrast; enkla armband med lite pärlor och halsband med många pärlor och många detaljer. En separat lyckoängel kompletterar det hela, den kan placeras var man önskar, på guldkedjan eller som en kontrast på en av silverkedjorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar